Do’s and Dont’s: Rome

2016-03-01 10.38.29.jpg

Vorige maand heb ik het uitgebreid over Thailand gehad en deze maand ga ik het over Rome hebben. Zelf ben ik één keer in Rome geweest en toen heb ik echt een onvergetelijke tijd daar gehad.

Do #1: Zoek een hotel net even buiten het centrum. Ons hotel heette Cavallini en het was een heel schattig hotelletje met maar een aantal kamers. Wij hadden onze reis geboekt via Expedia.nl, dus wij hadden Hotel en vlucht in een zitten. Het hotelletje lag op ongeveer 10 minuten lopen naar het centrum, wat dus erg mee viel. Ik vond het een mooie en luxe kamer. Misschien was het ontbijt alleen een beetje kleinschalig, maar wij vonden het op zich wel prima. Ook deden ze aan een gratis ontbijt op bed service en dat was wel leuk voor een keertje. Ik raad dit leuke kleine hotelletje zeker aan en het scheelt meestal ook in prijs als je iets boekt net buiten het centrum.

Do #2: Ga ik de winter naar Rome. Dit is echt iets wat ik iedereen aanraadt. Ik ben zelf eind februari begin maart gegaan en dit was echt een top periode. In de zomer wordt het nogal heet in Rome en dan is het vaak te warm en te druk om alle dingen te bezichtigen. Rond februari is dit helemaal niet zo. Het is een stuk warmer dan in NL, wij hadden een temperatuur tussen de 15 en 20 graden, dus konden vaak lekker zonder jas lopen en zelfs met korte mouwen! Ook is het rond deze periode niet zo heel erg druk, waardoor er niet zulke lange rijen staan overal. Kortom: veel relaxter om in de Winter te gaan!

Do #3: Zorg dat je je paspoort/studentenkaart overal mee naar toe neemt. Dit is echt iets belangrijks. Niet dat je je overal hoeft te legitimeren, maar met een Europees paspoort en/of een studentenkaart krijg je bij heel veel bezienswaardigheden kortingen en dit is natuurlijk erg leuk en je bespaard er veel geld mee!

Do #4: Koop het Rome boekje van de Action. Dit is ook iets dat ik iedereen aanraadt, dat boekje kost maar 4 euro en is super handig. Mijn vriend en ik hebben alle looproutes uit het boekje gedaan en die zijn echt ontzettend goed. Je komt langs alle hoogtepunten van Rome en je ziet zoveel mooie pleintjes, gebouwen, straten en je komt achter de leukste dingen!

Do #5: Doe voorgeschreven wandelroutes. Deze zijn vaak al helemaal uitgestippeld en laten de mooiste plekjes van Rome zien. Dit zou ik ook echt doen, want je komt zelfs op plekken waar je zelf niet snel heen zou gaan.

Do #6: :Patisserie winkel. Eigenlijk kan je Rome niet verlaten zonder heerlijke gebakjes te hebben gegeten. Bij ons zat de patisserie winkel om de hoek, dus wij haalde elke dag wel wat kleine gebakjes, het werd helemaal ingepakt als een cadeautje en het was dan zo leuk om op te eten op de hotelkamer 🙂

Do #7: Bezoek alle standaard hoogtepunten van Rome. Dit spreekt eigenlijk vanzelf. Je kan Rome echt niet verlaten zonder het Colloseo of Vaticaanstad te hebben gezien. Dus doe die cliché dingen ook echt, het is zeker de moeite waard.

Do #8: Het Openbaar Vervoer in Rome is makkelijk en handig. Taxi’s zijn vaak duur, dus als je binnen Rome wilt reizen, neem dan lekker het OV.

Do #9: Wat je ook zeker niet moet vergeten als je in Rome bent, is om te SHOPPEN. Wat een walhalla om te shoppen daar zeg. Er zitten heel veel leuke winkels en boutiques om dingen te kopen, dus als je naar Rome gaat zorg voor veel zakgeld.  De bekendste en leukste Shopstraat is de Via del Corso.

Do #10: Veel mensen zeggen dat Rome heel erg duur is. Ik ben van mening dat het wel mee valt, zelfs als je in het centrum uiteten gaat. Er zijn genoeg zaakjes waar je goedkoop en lekker kan eten, het is misschien alleen wat langer zoeken. Maar je maakt het zo duur als je het zelf wilt. Ik vind dat het kwa uiteten gaan wel mee valt. Ik vond eerder boodschapjes die je doet duur enzovoort. 

Do #11: Neem geen taxi van het Vliegveld naar het hotel, maar ga met de Bus. Als je een hotel hebt in het centrum of net iets er buiten, dan rijdt er een speciale bus die in het centrum stopt op een centraal punt. Deze bus kost zo’n 6 euro per persoon en is veel voordeliger dan met de taxi, aangezien het ongeveer(ruim genomen) een uur in van het vliegveld naar Rome centrum.

Do #12: Italiaans ijs. Ook al was het Februari en in Nederland hartje winter. Er gaat niks boven een heerlijk Italiaans ijsje. In Italië kies je een maat bakje en die wordt tot op de rand gevuld met de smaken die jij wil, het maakt niet uit hoeveel, zij passen zich op jou aan. Ik moet zeggen dat ik bijna elke dag een lekker ijsje heb gegeten en dat het heerlijk was.

Zoals jullie waarschijnlijk kunnen zien heb ik geen dont’s in dit artikel. Dit komt omdat ik zelf niet echt dingen ben tegengekomen die ik niet aanraadt en minder fijn vond. Mochten jullie ooit in Rome zijn geweest en hebben wel nog dont’s, let me know:)

 

Liefs Ariadne

2 gedachtes over “Do’s and Dont’s: Rome

  1. Leuke post! Rome is echt zo’n top stad! Wat ik echt een topper vond, was om ’s avonds met de Vespa door te stad te toeren. Lekker rustig, prachtig hoe alles zo mooi verlicht is en gewoon een echt Italiaans gevoel. NIET voor de minder ervaren Vespa-rijders, want Italianen zijn gek in het verkeer!

    Like

Geef een reactie

