Do’s & Dont’s: Thailand

wp-1474299578757.jpg

Vorige maand hebben jullie mijn tips kunnen lezen over Portugal, deze maand gaat dat over Thailand. Zelf merk ik dat Thailand steeds populairder word onder de Nederlanders, eerst hoorde je er zowat niks over en nu staat mijn hele facebooktimeline er mee vol. Degene die mij al een tijdje volgen, die hebben afgelopen zomer uitgebreid kunnen lezen over de avonturen die ik in Thailand heb beleefd. Aangezien er zoveel dingen te doen zijn in Thailand, heb ik besloten om een Do’s and Dont’s te maken deze maand. Dus mocht je misschien nog naar Thailand gaan, ik hoop dat je er iets aan hebt 😉

Do #1: Zorg ervoor dat je van te voren GOED voorbereid bent, hiermee bedoel ik, zorg ervoor dat je paspoort lang genoeg geldig is (minimaal nog 6 maanden) en dat je goed verzekerd bent. Je weet nooit wat er kan gebeuren op vakantie.

Do #2: Wat ik heel fijn vond en jullie ook zeker aanraad, is om de eerste weken van je trip alle DOE dingen in te plannen en de laatste week een lekker rustweekje. Ik heb zelf gemerkt dat dat erg fijn is, aangezien je erg moe word van het vele reizen, sjouwen en actieve dingen doen. 

Do #3: In Thailand betaal je met de Thaise BATH. Natuurlijk heb je dat van te voren niet opzak, dus zal je daar geld moeten pinnen. Een tip is om gewoon in winkelcentra geld te pinnen en niet op het vliegveld. Waarschijnlijk is er een grote kans dat je natuurlijk met het OV of de taxi naar je hotel gebracht moet worden en daar heb je natuurlijk wel geld voor nodig. Zorg er dan gewoon voor dat je een niet al te groot bedrag pint op de luchthaven. De koers ligt daar meestal anders dan in de stad, waardoor je minder BATH krijgt voor je geld en dat zou natuurlijk zonde zijn. Nog beter is als je van te voren al wat BATH meeneemt vanuit Nederland, door bij voorbeeld mensen die je kent en die nog wat over hebben van hun reis.

Do #4: Chiang Mai

Zelf raad ik echt aan om naar Chiang Mai te gaan en daar ook lekker een aantal dagen te blijven. Wij hebben vanuit daar ook een jungle tour gedaan, die raad ik ook zeker aan. Ik moet zelf zeggen dat ik 2 dagen en 1 nacht genoeg vond, want het sloopt je echt, maar het is een te gekke ervaring om te doen. Verder heb je in Chiang Mai erg leuke marktjes, zoals the nightmarket en the sunday market, het is erg leuk om daar overheen te lopen en je kan er voor heel goedkoop hele leuke Thaise spulletjes kopen. Verder is het echt heel erg leuk om naar een Thaise boxwedstrijd te gaan. Zelfs voor meiden is het erg leuk.

Do #5: Pai

Dit plaatsje ligt zo’n 200 km vanaf Chiang Mai en rij je in 4 á 5 uur, je doet er zolang over omdat de weg maar liefst ongeveer 270 bochten heeft. Als je snel wagenziek wordt is dit minder aan te raden. Wat het leuke is aan Pai, is dat het een klein, rustgevend plaatje is met leuke bezienswaardigheden en het is er niet zo druk. Hier is het echt een aanrader om een scooter te huren en daarmee lekker rond te rijden en de bezienswaardigheden te bekijken. Als hotel raad ik de Pai Hotsprings Spa Resort erg aan. Dan heb je een knus huisje met een privé hot spring. 

Do #6: The Jungle Tour

Ik heb er in Do #4 al iets over gezegd, maar nu zal ik het even toelichten. Ik ben erg blij dat wij deze excursie gedaan hebben. Ik denk dat ik het zelf niet echt snel zou doen, maar ben erg blij dat wij het gedaan hebben. Wij hebben dus de jungle tour in Chiang Mai gedaan. Wij werden vanuit ons hotel opgehaald en naar een marktje gebracht waar wij nog wat laatste dingetjes konden kopen, onze gids kocht daar ingrediënten voor het avondeten. Daarna reden wij door en gingen wij langs de olifanten. Daarna gingen wij lunchen en uiteindelijk maakten wij een zware maar mooie tocht door de jungle en kwamen wij ook mooie watervallen tegen. Daarna kwamen wij bij onze verblijfplaats, gingen wij eten, een spelletje doen en slapen. De volgende dag gingen wij na een ontbijtje, terug naar de “bewoonde” wereld en daarna weer lunchen en bamboeraften, wat ook erg tof was. Wij deden de tour van 2 dagen en 1 nacht, wat ik zelf genoeg vond. Het is echt een hele gave ervaring, dus raad ik zeker aan. 

Do #7: Krabi

Natuurlijk weet ik niet hoe mooi alle eilanden zijn zoals Phucket, maar ik weet wel dat ik erg genoten heb tijdens de tijd dat wij waren in Krabi. Je kan het beste met het vliegtuig naar Krabi, want dat kost het minste tijd en anders is het best zonde van je dagen. Bij Krabi is het ook een tip om voor een dag een scooter te huren, daardoor kan je makkelijk weer de bezienswaardigheden bekijken. Ook is het heerlijk om naar de stranden te gaan. Verder is aapjes kijken heel erg leuk als ze er zijn, wij hebben ze helaas niet gezien bij het strand, omdat het te slecht weer was. 

Do #8: Op de fiets door Bangkok

Ik moet eerlijk toegeven dat ik in eerste instantie dit een beetje een eng idee vond, aangezien ik het verkeer in Bangkok doodeng vond. Iedereen doet daar maar wat en rijd een beetje als een gek rond en natuurlijk het links rijden is erg wennen. Maar dit was zo’n leuke tocht. Wij deden de fietstocht van Co van Kessel en het was heel goed georganiseerd. Je werd ook overal goed begeleid, zodat er vrijwel geen ongelukken konden gebeuren. Wij deden de fietstocht van 9 uur lang en het werd goed afgewisseld, je ging namelijk niet alleen fietsen, maar ook met de trein, bus en de boot.

Do #9: Thaise Massage

Dit moet eigenlijk wel echt gebeuren als je in Thailand bent. Ik heb het zelf ook gedaan en het voelde erg ontspannend na 2 weken vol activiteiten. Ik heb de massage in Krabi gedaan aangezien toen onze 5 daagjes ontspanning waren. De Thaise massages zijn meestal niet duur en anders erg goed af te dingen en duren meestal ook nog lang (zo’n uur).

Do #10: Haagen Dazs en koffiewinkeltjes

Dit is misschien even iets helemaal niet Thais, maar deze zaak heb ik ontdekt in Thailand en is echt aan te raden. Oorspronkelijk is het een Amerikaans ijsmerk, maar je zag het erg veel in Thailand, je kon er de lekkerste ijssoorten eten en koffie drinken. Het is wel wat duurder vergeleken normale Thaise prijzen, maar het is echt de moeite waard om er een keer iets te eten.

Verder ben ik erg gecharmeerd van de koffietentjes in Thailand. Ik heb heerlijke Caramel Latte Macchiato gedronken tijden de vakantie voor maar 2 euro. Het is dus echt een aanrader om lekker koffie te drinken in Thailand.

Do #11: River Kwai

Dit is ook een absolute Do. Je verblijft op het water zonder elektriciteit en stroom, verder heeft het wel goede faciliteiten. Het is een echte ervaring om dit te doen. Je word met een bootje naar het verblijf gebracht en dan verblijf je in een heerlijk rustige omgeving op het water. Daarnaast moet je natuurlijk wel even met de stroming mee hebben gezwommen in de River Kwai, anders is je verblijf niet compleet.

Don’t #1: Thaise Icetea

Dit is een drankje die ik niemand aanraad. Ik had dit besteld op mijn eerste avond in Thailand en het was meteen een goede les voor mij om geen icetea meer te bestellen in Thailand tenzij er Lipton achterstond. Dit is een typische zelf gemaakte Thaise ijsthee, die bestond uit koude thee met aparte zoetstof. Ik moet eerlijk zeggen dat het rook en smaakte naar slootwater 😦

Don’t #2: Het is een afrader om in de Zomer op Krabi de zee in te gaan, er kunnen namelijk kwallen in zitten en dat is niet erg plezierig. Wij wisten er zelf niet vanaf en gingen de zee in en waren helaas de pineut..

Don’t #3: wijzen

Dit is gewoon handig om te weten, dat het voor Thaise mensen onbeleefd is als je wijst.

Don’t #4: Onderkant van je voeten laten zien

Dit is in Thailand ook erg onbeschoft en niet respectvol.

Don’t #5: Niet zwaaien met links en al helemaal niet iemand hoofd aanraken

Dit is ook erg belangrijk om te weten 🙂

 

Ik hoop dat jullie dit een leuk artikel vonden 🙂 Zijn jullie al een keer in Thailand geweest? of nog van plan om heen te gaan?

Liefs Ariadne 🙂

 

 

Een gedachte over “Do’s & Dont’s: Thailand

Geef een reactie

