Studiekeuze #3: Ervaringen en tips

Zoals beloofd heb ik in het vorige Studiekeuze artikel gezegd dat ik er nog één zou schrijven over mijn ervaringen en mijn tips voor jullie. Ik heb zelf kunnen ervaren dat een studiekeuze maken erg lastig is. In Nederland heb je zoveel verschillende keuzes die je kan maken en dan is het nog maar de vraag welke jij wil maken?.. Het is inmiddels al weer bijna februari en de keuze moet al sneller gemaakt zijn dan de meeste denken. Voor mei moet je bij een school ingeschreven staan en bij de meeste loting-opleidingen, moet dit al eerder. Ik wil jullie graag in dit artikel mijn ervaringen en tips meegeven voor het kiezen van een studie, aangezien dit voor mij alweer de derde keer was dat ik moest kiezen voor een studie, wil ik jullie daar graag bij helpen.

Het kiezen van een studie doe je eigenlijk in kleine stapjes, deze stapjes begonnen voor mij al in Havo 4. Dan bezoek je de eerste Hogescholen en ga je een klein beetje rondneuzen wat voor studies er allemaal zijn. Natuurlijk heb je mensen die al heel lang weten wat ze willen. Daar was ik er ook één van, ik wilde namelijk HBO dans gaan studeren, maar helaas heeft dat een andere wending gekregen. Wat ik hier van geleerd heb is dat het altijd handig is om een backup plan te hebben. Zorg dus als je gaat kijken naar een studie, dat je dan een top 3 maakt en je je ook voor alle 3 op tijd inschrijft. Mocht je eerste keuze niet lukken, dan heb je altijd nog de andere 2. Dat had ik dus niet gedaan, dus ik moet als een gek een andere studie gaan vinden wat mijn interessant leek, dat was erg stressvol.

Maar hoe kies je dan een studie? Dat is een vraag die waarschijnlijk vaak in je hoofd rond zweeft. Ik heb dit zelf ook gehad, nu zeker de 3de keer dat ik een studie moest kiezen, ik wist echt niet wat, dus dan kijk je maar een beetje hopeloos rond. Wat mijn tip is, is om eerst te gaan kijken naar wat je leuk vind, dingen die je interesseren. Schrijf die dingen op een papiertje en ga dan verder kijken. Ik wist van mijzelf dat ik dansen, schrijven, social media, les geven, talen, warenkennis, voeding etc allemaal interessant en leuk vind. Als je die dingen op een rijtje hebt geschreven, dan kan je doelgerichter naar studies gaan kijken. Dan zal je ook merken dat er al heel veel studies afvallen die er niks mee te maken hebben. Vervolgens zou je ook een studiekeuzetest of een interessetest kunnen afleggen, die vertelt je precies wat je interesseert en die geeft eventueel ook mogelijke studies die daarbij passen. Zelf raad ik de interessetest aan van het HVA, die kijkt naar alle studies in heel Nederland en niet specifiek naar de studies die het HVA aanbied, zo heb je een beter overzicht en kan je meer kanten op.

Als je dan een aantal studies overhoudt waar je niet uit kan kiezen, dan maakt dat niks uit. Dan wordt het tijd dat je open dagen gaat bezoeken. Daar krijg je de informatie die je nodig hebt en wilt weten. Je kan daar je vragen stellen en je krijgt een goed beeld van de opleiding en de school. Na de open dagen blijven er verschillende indrukken achter, sommige negatieve indrukken, maar hopelijk ook een heleboel positieve indrukken. dan wordt het tijd dat je gaat kiezen. Als je er nog niet helemaal uit bent en je bijvoorbeeld nog erg twijfelt, dan kan je ook nog gaan proefstuderen of een dagje meelopen met de studies waartussen je twijfelt. Deze geven je nog meer indrukken en een nog beter beeld van een studie dan de open dagen. Na dat je dat allemaal hebt gedaan, wordt het tijd dat je gaat kiezen, het wordt tijd dat je de knoop doorhakt. Dit is in vele gevallen erg lastig. Ik heb het er zelf ook moeilijk mee gehad, aangezien ik het ook niet echt wist. Maar uiteindelijk heb ik toch een beslissing genomen en ik heb erg veel zin om daar te beginnen.

Verder raad ik aan om een kijkje te nemen in de studiekeuzegids, daar staan alle studies op een rijtje met de beoordelingen van elke studie en meer informatie. Ook wil ik zeggen dat het goed is om op tijd te beginnen met het oriënteren en het beslissen van je studiekeuze, des te meer tijd je er voor hebt en dan hoef je geen overhaaste beslissingen te nemen. Neem de tijd!

 

Ik hoop dat jullie dit een leuk en handig artikel vonden.

Liefs Ariadne 🙂

Geef een reactie

