Studiekeuze #2

Een paar weken geleden schreef ik het eerste artikel met betrekking tot mijn studiekeuze. Dat weekend voordat dat artikel online was gekomen, heb ik een open dag bezocht van de Hoge school Van Amsterdam en daar ben ik naar verschillende opleidingen geweest. Ik moet eerlijk toegeven dat het kiezen van een studie echt heel moeilijk is en dat het men tegenwoordig ook heel moeilijk gemaakt wordt. Maar met een grote glimlach op mijn gezicht kan ik eindelijk zeggen dat ik eruit ben.

5 november; Open dag

Op 5 november was het zover, na (voor mijn gevoel) een lange tijd, was eindelijk de dag aangebroken waarbij ik meer informatie en indrukken kon krijgen van andere opleidingen. Ik moet toegeven dat ik heel erg lang heb gewacht op deze dag, omdat ik bijna zeker wist dat deze open dag de doorslaggevende keuze zou maken voor mij. Ik ging voornamelijk naar deze open dag voor de opleiding MIC (Media, Informatie & Communicatie), maar omdat ik nog tijd over had, ben ik tussendoor ook nog langs de opleiding Leraar Horeca & Voeding geweest. Ik heb tijdens deze open dag verschillende indrukken gehad, ten eerste kwam ik aan op het HVA en voelde ik mij gek genoeg best wel oud, ook al ben ik dat niet. Achteraf bleek dat er heel veel 16- jarige rondliepen, die natuurlijk in hun examenjaar zitten, en aangezien ik 20 ben, merkte je best wel het verschil. Vrijwel al deze mensen kwamen af bij 2 opleidingen, namelijk de opleiding Communicatie en de opleiding MIC. Bij MIC zat ik bij een presentatie en er werd gevraagd hoeveel mensen er 16 waren en bijna 90 % stak hun hand op. Natuurlijk maakt leeftijd helemaal niks uit, maar ik merkte het wel heel erg. Ook was het bij de opleiding MIC heel erg druk en is de instroom van deze opleiding heel erg groot. Verder is er geen baangarantie door de crisis en de uiteindelijke mogelijkheden dat je er mee kan. Wel is een voordeel dat het een brede opleiding is, waarbij je veel verschillende kanten op kan. De opleiding lijkt me leuk, maar door de open dag ben ik er heel anders over gaan denken en ben ik er veel minder positief over, dus heb ik besloten om deze keuze weg te laten vallen.

Maar wat dan wel??

Zoals ik hierboven al een beetje los liet, is dat ik tijdens deze open dag ook naar de opleiding Leraar Horeca & Voeding ben geweest. Deze opleiding heeft elk jaar een kleine instroom en heeft veel praktijklessen, ook loop je meteen vanaf jaar 1 stage, zodat je op alles goed voorbereid bent. Ik kwam daar het lokaal binnen en er zaten maar een aantal mensen, die stuk voor stuk persoonlijk aandacht kregen van een docent van die opleiding. Zo werd ik ook geholpen door een docent en die heeft mij heel veel informatie gegeven over de opleiding, studieprogramma, stages, minoren, vakken en natuurlijk de toelatingseisen, aangezien ik zelf geen biologie en scheikunde heb gehad, was dat een belangrijk punt voor mij. Die mevrouw vertelde heel enthousiast over de opleiding en ook dat het zeker te doen is met alles wat ik heb geleerd op de hotelschool. Je krijgt ook heel veel praktijk, waarschijnlijk ook al dingen die ik heb gehad, maar uiteindelijk wordt het allemaal bekeken vanuit een ander perspectief, omdat je het gaat bekijken vanuit het docent zijn. Na het gesprek heb ik ook de praktijkkeuken gezien en het zag er allemaal heel erg leuk uit.

Maar..

Voor de mensen die mij misschien persoonlijk kennen, of al langer volgen, denken nu misschien dat ik heb gezegd dat ik de horecawereld eigenlijk niet zo leuk vind. Ook dit was eigenlijk de eerste reactie die ik had bij deze opleiding en wat ik tegen mijn ouders zei. Misschien vind ik de horeca wereld niet zo leuk, maar bij deze opleiding leer je het dus in een heel ander perspectief en het lijkt mij super leuk om docent er in de worden en hierin praktijklessen te geven en het andere te leren. Zelf heb ik altijd wel iets gehad met docent worden of les geven en verder heb ik al een goede horeca basis van de hotelschool, dus waarom niet.

Dus..

Dus zoals jullie waarschijnlijk al een beetje hebben kunnen concluderen, heb ik besloten om de opleiding Horeca & Voeding te gaan studeren. Deze opleiding start helaas wel pas in september 2017, dus het is nog even wachten. Ik heb ontzettend veel zin om aan dit nieuwe avontuur te beginnen. Ook lijkt het mij heel erg leuk om als minor in het derde jaar, sommelier te kiezen, want ik vond de wijnlessen op de Hotelschool zo interessant en leuk, gek genoeg ben ik daar een soort van passie voor aan het creëren. Met die minor zou ik uiteindelijk wijn en drankenkennis kunnen geven en dat lijkt mij super leuk.

Ik hoop dat jullie dit een leuk artikel vonden en er zal binnenkort nog een studiekeuze artikel online komen met mijn ervaringen en meningen over het maken van een studiekeuze, aangezien ik dat graag met jullie wil delen 🙂

Liefs Ariadne

Een gedachte over “Studiekeuze #2

Geef een reactie

