Mijn 5 tips om het OV te overleven

Vandaag weer een totaal ander artikel dan normaal, maar ik wilde dit onderwerp echt even aan de orde brengen. De afgelopen 2 jaren heb ik heel erg veel gereisd met het Openbaar Vervoer. Zoals de meesten wel weten, studeerde ik in Maastricht en dan kom je er helemaal niet onderuit om niet met het OV te gaan. In die 2 jaar heb ik heel wat ervaringen op gedaan die ik graag met jullie wil delen. Bij deze geef ik jullie MIJN 5 tips om het OV te overleven.

Tip #1; Extra trein

Γ‰en van de dingen die ik het belangrijkste vind, is op tijd komen voor iets. Of je nou naar school, werk of een afspraak moet. In Nederland van ik het OV heel onbetrouwbaar, als ik het over de treinen heb. Het is bij mij weinig voor gekomen dat ik zonder vertraging of pech in de trein zat. Daarom vind ik het heel belangrijk om sowieso altijd een trein eerder te nemen dan de trein die ik kan nemen. Zeker met overstap vind ik dit belangrijk, mocht je de overstap niet halen, dan maakt het niks uit omdat je de volgende trein officieel ook nog kan hebben, zonder te laat te komen.

Tip 2; comfi kleding

Ik reisde natuurlijk altijd heel veel en heel lang. Vaak kon ik ook niet zitten onderweg en stond ik soms 3 uur lang. Ik heb geleerd dat het fijn is om lekker zittende kleding aan te hebben, waar je makkelijk in kan bewegen. Zeker als je ook moet rennen (snel wandelen) naar de trein. Ook is het een tip om iets warms aan te hebben dat je eventueel kan uittrekken, aangezien het in de trein meestal best wel warm is. 

Tip 3; wees voorbereid

Als je zoveel met het OV reisd, krijg je er opgegeven moment een handigheidje in. Dit had ook met voorbereiding te maken. Als ik gewoon weekov had, zorgde ik gewoon dat ik optijd was om in te checken, maar als ik mijn ov nog moest opladen, dan zorg ik er meestal voor dat ik sowieso een kwartiertje eerder aanwezig ben. Ik weet dat ov opladen zo gebeurd is, maar ik wil niet voor verassingen komen te staan. Dus zorg dat je voorbereid bent.

Tip 4; vertraging

Ik heb een paar hele goede lessen gehad in het OV. Dat had allemaal betrekking tot vertraging. Al de eerste dag dat ik naar Maastricht moest, stond ik vast op Utrecht en had ik maar liefst 6 uur vertraging. Dat wil natuurlijk niemand. In het begin had ik heel veel stress en liep ik als kip zonder kop over het station met een veel te zware koffer. Ik had express al eerder een trein genomen, maar dat was helaas niet gped genoeg. Ik was gestresst, chaotisch en ik wist het allemaal niet meer. Op het station werd ik van het ene perron naar de andere gestuurd, maar dat hielp ook niet. Uiteindelijk ben ik maar op een random perron gaan zitten en gaan wachten. Wat ik heb geleerd is dat stress niet werkt. Als je merkt dat je vertraging hebt of er iets is met de treinen, zoek het zelf uit met de NS app. Inmiddels ben ik heel wat gewend en in de meeste gevallen kan je het zelf het beste uitzoeken. En blijf in alle tijden rustig en vrolijk ( I know, kan moeilijk zijn). 

Tip 5; reizen

Als laatste tip heb ik, zoek altijd van te voren uit hoe je reisd, met de bus, trein, metro, tram etc. Zorg ook in dit geval dat je goed voorbereid bent. Dan zie je ook meteen of je vertraging hebt of dat er treinen uitvallen ofzo. 
Ik hoop dat jullie dit artikel handig en leuk vonden.

Liefs Ariadne

Een gedachte over “Mijn 5 tips om het OV te overleven

Geef een reactie

