Aflevering #4: Enkele tips en mijn ervaringen

Vandaag weer een nieuwe aflevering en zoals beloofd enkele tips. Een aantal jaar geleden heb ik een boekje bijgehouden waar ik vele tips en trucjes inschreef om alles zo makkelijk mogelijk voor mijzelf te maken. Dat boekje heb ik er weer bij gepakt en ik ga enkele tips met jullie delen. Dus heb je interesse?! Lees dan vooral verder!

Tip #1
Laat goede foto’s maken. Deze tip heb ik al eerder weggeven. Je merkt gewoon dat je voor opdrachtgevers aantrekkelijker bent om geboekt te worden met professionele castingfoto’s. Hierdoor val je dus veel meer op dan als je ‘gewone’ huis/tuin en keukenfoto’s hebt.  Ook word je met goede foto’s vaker voor gesteld aan opdrachtgevers.

Tip #2

Doe veel nieuwe ervaringen op. Het is minder handig om opeens te gaan figureren enzo terwijl je nog nooit eerder geacteerd hebt. Het kan natuurlijk zeker, maar de kans is wel klein. Dus meld je aan bij een toneelschool of kies dat vak drama op de middelbare school. En ga dan lekker veel figureren of andere opdrachten doen. Zo word je CV alleen maar groter en dat willen opdrachtgevers.

Tip #3

Oefen veel. Zeker als je op een toneelschool zit of het vak drama heb. Oefen lekker verschillende typetjes, zodat je lekker kan uitpakken op een casting of als er iets spontaans op een figuratie-opdracht gevraagd wordt.

Tip #4

Schrijf je in bij een Castingbureau. Eigenlijk is dit wel een belangrijke tip. Via deze castingbureau’s krijg je juist opdrachten. En daardoor kan je je CV juist weer uitbreiden. Je hebt alleen wel heel veel verschillende castingbureau’s. Google maar eens en zoek een leuke uit!

Tip #5

Zorg altijd dat je een aantal belangrijke dingen meeneemt naar je figuratie-opdracht, namelijk: * Legitimatie, * Kopie van je Legitimatie, * meerdere setjes kleding,                         * eigen make up, * drinken/eten, * iets te doen, * verdere dingen die gevraagd worden.

Tip #6

Verder is het belangrijk dat als je bijvoorbeeld 3 setjes kleding meeneemt, dat je iets vrolijks meeneemt, iets met veel kleur. Meestal staat er in het draaiboek dat je krijgt wel dat het geen zwart en/of wit mag zijn. Maar ook als het er niet staat, neem iets vrolijks en kleurrijks mee naar de set! Ook is het belangrijk dat deze kleding geen strepen of stippen bevat, aangezien dat op de camera heel raar overkomt!

Mijn ervaringen:

Dit waren een beetje bij basic tips. Ook wil ik graag wat ervaringen met jullie delen. De allereerste keer dat ik ging figureren was dus in Nova Zembla. Ik vond het echt heel erg gaaf, maar ergens ook super eng. Het was natuurlijk voor een super bekende film en met bekende acteurs en hele gave setting enzovoort, maar ik had natuurlijk geen idee hoe het er aan toe zou gaan allemaal. Ik weet nog dat ik na die dag met een BIG smile naar buiten gelopen kwam omdat de kik die je ervan krijg zo ontzettend gaaf is. Die dag heb ik zoveel nieuwe mensen leren kennen die echt uit heel Nederland kwamen.

Ik moet zeggen dat ik elke keer weer verbaasd ben naar alle gezellig mensen die je op zo’n set leert kennen. In het begin was ik best bang dat ik dan een dag niks te doen hebt en geen contact hebt met andere, maar dat is absoluut niet waar. Je legt zo snel contact met andere mensen en je wisselt je ervaring uit met elkaar wat super leuk is om te horen. Ja, ik kan eigenlijk alleen maar enthousiast zijn hierover. Oke, het enige minpuntje is misschien dat je op sommige opnamedagen heel lang moet wachten, maar als ik echt eerlijk ben maakt mij dat helemaal niet uit!

 

Dit was het weer voor deze keer!

Tot snel!

 

Liefs Ariadne

 

 

 

 

Geef een reactie

