Studeren; #1 de goude tip om goed te leren

Goedemorgen allemaal,

Omdat ik deze week heel leuk artikeltje had geschreven over school en studeren, tentamens enz en ik deze week een bekende vraag op instagram tegen kwam, namelijk; Wat de goude tip is om goed te leren? Dacht ik laat ik daar maar eens op ingaan, aangezien heel veel studenten daar naar opzoek zijn. 

Wel kan ik zeggen dat ik zelf de magische tip nog niet heb gevonden, maar ik ben wel al aardig op weg naar de juiste uitweg. Als ik eerlijk ben dacht ik een hele tijd dat ik hem had gevonden. Totdat ik ging studeren aan de Hotelschool in Maastricht, toen veranderde dat eigenlijk. Inmiddels studeer ik al een jaar aan de Hotelschool en heb ik al heel wat tentamens moeten doorstaan. Helaas niet allemaal even makkelijk en even goed, maar heb zo wel veel ervaring op gedaan.  Omdat ik zelf nog niet de echte “magische” leertip heb gevonden, ga ik in dit artikel wat kleinere handige meeneemtips geven die je een beetje wegwijs maken door al je leerwerk heen.

Tip 1: Timemanagement

Vanaf de eerste dag van mijn studie werd dit bovenstaande begrip er al in gegooid. Namelijk: Timemanagement. Of ook wel goed kunnen plannen en vooruit kunnen plannen. Nu had ik de massel dat ik altijd al goed in plannen ben geweest, dus daar liep ik al een puntje op voor. Maar heb door mijn studie wel echt gemerkt dat plannen heel belangrijk is. Enkele tips zijn:

1) Maak per semester/blok een algemene planning, waar in iedergeval al je toetsen van aankomende periode op gemeld zijn. 

2) Plan naast je toetsen ook al je andere vaste activiteiten in, zoals sport, bloggen enzo.

3) Begin met je gedetailleerde planning echt optijd. 

4) Plan je leerwerk zo in dat je nog dagen speling hebt en je niet in leernood komt.

5) Plan ook vrije dagen in.

Tip 2: Sporten

Wat ook helpt bij het leren is om te gaan sporten. Ik heb gemerkt dat het werkt, ookal heb ik als ik eerlijk ben vrij weinig gesport tussen mijn tentamens door. Sporten zorgt voor optimale ontspanning, waardoor jij je na een uurtje sporten weer helemaal fit voelt. En dat zorgt dat weer voor goede concentratie natuurlijk. Doe je nou niet aan sport?! Neem dan bijvoorbeeld lekker een abonnement op de sportschool, zoals bij Basic fit. Of ga hardlopen of andere dingen doen.

Tip 3: drink en eet genoeg

Wat ook heel belangrijk is voor tijdens het leren, is om genoeg te eten en te drinken. Natuurlijk moet je wel opletten dat je niet te veel gaat eten. Maar probeer dan gezonde dingen te eten, zoals salade, of maak kleine stukje komkommer, wortel of tomaat. Maar natuurlijk is het ook goed om bijvoorbeeld wel een reep chocolade in huis te hebben, want je zal merken dat je die Ook nodig zou hebben.🙈

Tip 4: neem rust

Deze tip is voor mij eigenlijk het moeilijkste, namelijk: neem rust, neem je pauzes tussendoor. Zelf ben ik iemand die als ik eenmaal lekker bezig ben, dat ik dan ook door ga. Maar dan merk je opgegeven moment toch dat je heel duf wordt en gesloopt bent. Dus ik raad aan om echt pauzes tussendoor te nemen.

Tip 5: ga rustig je tentamen in

Ik weet dat dit ook moeilijk kan zijn, om rustig je tentamen in te gaan, zeker als er heel erg veel vanaf hangt. Ik heb gemerkt dat ik het afgelopen jaar vaak zenuwachtig ben geweest ben geweest voor tentamens. Dit komt omdat er een hele hoge druk achter zit. Vaak leverd deze druk niet hele goede cijfers. Dus ookal is de druk heel hoog, probeer rustig te zijn voorafgaand van je tentamen.

Tip 6: neem na je gemaakte tentamen rust

Heb je nou net een 2 uur durende tentamen gemaakt? Gun jezelf dan even wat rust. Ga lekker even tv kijken, of wat anders voor jezelf doen. Daarna kan je er namelijk weer helemaal tegenaan!
Ik hoop dat jullie er wat van kunnen opsteken!
Liefs Ariadne ☺️

Een gedachte over “Studeren; #1 de goude tip om goed te leren

Geef een reactie

